Participatie is geen PR-trucje. Punt!

Geschreven door Paul de Bruijn op 19 april 2026 09:51

Afbeelding van mensen in een kantoor die worden toegeschreeuwd door een managerBouwbedrijven organiseren bewonersavonden, maken participatieplannen en zetten het netjes in de aanbesteding. Tot het echt begint. Dan blijkt dat participatie niet iets is wat je organiseert, maar iets wat je organisatie verandert.

Projecten worden niet meer alleen op kantoor bedacht, maar samen met bewoners ontwikkeld. Dat klinkt logisch en dat is het ook. Alleen wordt vaak onderschat wat dat werkelijk inhoudt.

Tot nu toe was het simpel: je won een aanbesteding, maakte een plan en voerde het uit. De buurt hoorde het wel wanneer het klaar was. Maar die tijd is voorbij. In steeds meer projecten moet de stem van de wijk vanaf het begin meewegen. Terecht, maar veel organisaties zijn daar simpelweg niet op ingericht.

Participatie vraagt namelijk andere vaardigheden dan bouwen. Het vraagt luisteren zonder meteen een oplossing te hebben, uitleggen zonder jargon en omgaan met weerstand en botsende verwachtingen. In de praktijk wordt het vaak bij iemand neergelegd die het ‘erbij’ krijgt. Die gaat de wijk in, organiseert bijeenkomsten en probeert iedereen mee te nemen. Daar begint meestal het schuren: bewoners voelen zich niet gehoord, medewerkers weten niet hoe ze met kritiek moeten omgaan en managers begrijpen niet waarom het proces ineens zoveel langer duurt.

Participatie mislukt zelden omdat het idee slecht is. Het mislukt omdat organisaties denken dat het vanzelf gaat als je het maar wilt.

Niet dus!

Wij helpen je organisatie op weg. Als coach en sparringpartner voor wie het gaat uitvoeren en aansturen. Als consultant om te monitoren of het ook echt landt in de organisatie. Want zonder begeleiding werkt het niet.

Participatie is geen PR-trucje dat je erbij doet. Het is een fundamentele verandering in hoe je werkt. En die vraag je niet van mensen zonder ze daarbij te helpen.

Herkenbaar? Bel 072 512 4883 of mail info@promind.nl